De website is het eerste contactmoment
Je bedrijfswebsite is vaak het eerste contactmoment met je potentiële klant. Iedereen controleert eerst een mogelijke nieuwe zakenpartner op het internet. Je hebt dus een website nodig. Punt.
Afhankelijk van je doelstellingen kan je website je visitekaartje, uitstalraam, winkel, informatiekanaal, lead generator enz. zijn.
Voor het bouwen van een efficiënte website heb je een pasklaar antwoord op : strategie, doelstellingen, concept, technische ontwikkeling, vormgeving, inhoud, onderhoud en conversie.
Laat de strategie van je website niet over aan je IT-afdeling of een jonge technische wizzard. Bepaal die zelf in je marketing- of communicatieplan. Integreer de website in je totale marketingaanpak.
Bepaal eerst de doelstellingen van je site : informeren, lead generation, verkopen, ondersteuning promotieactie, online database...
Teken een logische structuur : homepage, subpagina’s, links... De bezoeker mag zich niet verloren klikken.
Schrijf je teksten voor het web. Dus korte zinnen die het ‘screenen’ vergemakkelijken.
Maak de inhoud voor je bezoekers dermate interessant dat ze hun gegevens willen achterlaten. Denk aan digitale nieuwsbrieven, white papers, tips, wedstrijden... Vernieuw regelmatig de inhoud. Niets is dodelijker dan een site die niet up- to-date is.
Besteed aandacht aan de gebruiksvriendelijkheid (‘usability’) in al zijn facetten.
Gebruik een content management systeem (CMS). Dat heeft het technische luik van een website stukken makkelijker gemaakt. Maar de ontwikkeling laat je toch extern doen, door een professional.
Zorg dat je site ook goed overkomt op een tablet en een smartphone, o.a. via een ‘responsive’ design.
Voer na enkele jaren telkens een grondige vernieuwing door, niet alleen op technologisch vlak. Herbekijk ook kritisch de strategie en de inhoud.
Vergeet vooral de ‘conversie’ niet. De bezoekers op je site moeten ook effectief iets doen dat aansluit bij de strategie achter de site : bestellen, gegevens achterlaten, informatie downloaden… Als verkopen het doel is, maak het dan makkelijk om te bestellen. Laat de klant niet zelf uitzoeken wat hij moet doen. Dan gaat hij elders kopen.
Meer marketing know-how? Lees het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Of praat eens met hem.