Hoeveel kost marketing?
Dé vraag die ik altijd krijg van nieuwe klanten. Euh, hoeveel kost een huis, een auto, een feest? Daar kun je geen vast bedrag op plakken, maximaal een ‘vork’ van goedkoop tot duur. De keuze is immers afhankelijk van veel factoren.
Dat is ook zo met marketing. Je kunt een heel eenvoudige folder laten maken voor enkele tientallen euro’s, maar voor een mooie brochure ben je makkelijk enkele duizenden euro’s kwijt. Idem voor een website: van enkele honderden euro’s voor een basic internet aanwezigheid tot tienduizenden euro’s voor een complex e-business project.
Idem voor een marketingplan. En idem voor zowat alle communicatie-acties.
Een marketingbureau dat een bedrag roept zonder de details van de opdracht te kennen is niet geloofwaardig.
If you pay peanuts, you get monkeys.
Wil je niet betalen voor kwaliteit, dan moet je niet verbaasd zijn als je marketingacties niet renderen. Pingel niet af op een correcte marktprijs. Dat wil je zelf toch ook niet voor je eigen producten met een correcte kwaliteit?
Honderd euro willen besparen op het ene project maar met de ogen dicht duizenden euro’s uitgeven voor een ander project, getuigt niet van een ‘goede huisvader’ politiek. Nochtans gebeurt dit elke dag in veel bedrijven.
Meer marketing know-how? Lees het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Of praat eens met hem.