Humor!
De meeste B2B communicatiecampagnes zijn geen schoolvoorbeelden van dijenkletsers. De gortdroge aanpak met ‘facts & figures’ haalt het meestal van een vleugje humor. Onder het mom van “de zakelijke aankopers willen snel feiten en geen emoties”.
Flauwe grapjes, nee, daarmee scoor je nooit, noch in B2B, noch in B2C. Maar intelligente humor, met een duidelijke link naar je product of dienst, en met smaak uitgewerkt : dat kan ook in B2B communicatie.
Tover een glimlach op het gezicht van je klant en je hebt half gewonnen. Geen flauwe kalendermoppen, maar smaakvolle humor op het niveau van je doelgroep.
Overdrijf niet. Je bedrijf mag niet de uitstraling hebben van een circus.
Het succes van grappige spotjes op radio en TV is niet toevallig : ook in B2B kan het. De meeste B2B producten zijn niet meteen geschikt voor de creatie van entertainende communicatie. Onderdelen van machines zijn iets minder geschikt voor communicatie met een vleugje humor dan pakweg een condoom, maar met een beetje creativiteit hoeft men niet slap uit de hoek te komen.
Meer marketing know-how? Lees het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Of praat eens met hem.