Meetbaar adverteren op internet
Adverteren op websites op het internet (of ‘online advertising’) is doelgericht, betaalbaar en meetbaar. Naast Google Adwords (‘pay-per-click’) zijn er nog andere mogelijkheden. Denk aan bannering in gespecialiseerde e-nieuwsbrieven of op portaalsites.
Nochtans is zoekmachine-optimalisatie (SEO) een stuk efficiënter en goedkoper. De organische zoekresultaten in Google of andere zoekrobots hebben de perceptie dat ze betrouwbaar zijn. Slimme landingspagina’s achter de zoekresultaten kunnen de rol van klassieke online advertenties overnemen.
Kies het medium en de timing in functie van je doelgroep en boodschap.
Een online advertentie hoeft niet altijd een banner of logo te zijn. Een zuivere imago-banner is meestal nutteloos. Een tekstadvertentie is vaak veel effectiever en je kunt je boodschap letterlijk beter formuleren. Hou het simpel en communiceer de voordelen.
Test verschillende versies van je banner of tekst, per doelgroep.
Zorg altijd voor een duidelijke ‘call to action’ en een link naar een aangepaste landingspagina (link nooit zomaar naar je homepage waardoor de lezer zelf nog moet zoeken naar de relevante info).
Gebruik niet één vaste landingspagina, maar aangepaste versies per doelgroep. Vermeld steeds kort de voordelen van je actie, product of dienst. Vraag slechts naar de contactgegevens als je iets zinvols in de plaats kunt geven (een white paper, korting...).
Zorg dat niet alleen je online advertenties meetbaar zijn, maar ook je landingspagina’s en website. Monitor continu het aantal clicks, click-throughs, page-views, rapportages enz. Stuur in ‘real time’ bij. Je tijdsinvestering is een fractie van de kosten van niet-meetbare printadvertenties.
Het pay-per-click systeem van Google Adwords, het summum van meetbaar en doelgericht adverteren op internet, kan al renderen voor minder dan 1 euro investering per dag.
Meer marketing know-how? Lees het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Of praat eens met hem.