Meten is weten

Een cliché, maar wel noodzakelijk om je marketingacties te kunnen (bij) sturen. Marketing mag geen vrijblijvende ‘Spielerei’ zijn. Het moet wel degelijk verantwoording afleggen. Levert een strategie of actie geen resultaat op? Stuur meteen bij.

Meten van marketing is niet moeilijk. Je verkoopt meer, of niet. Je business groeit, of niet.

Hoe pak je het aan? Maak er alvast geen wiskunde van. Aantal responsformulieren, aantal hits op de landingspagina van je website na een mailing, advertentiewaarde van de persartikels, aantal prospects aanwezig op je seminar… Meten van communicatie-acties hoeft niet ingewikkeld te zijn.

De digitalisering heeft alles zo meetbaar gemaakt dat veel van de vroegere mythe rond marketing verdwenen is. Indien meten echt niet mogelijk is, dump die actie dan meteen. Ze is wellicht toch waardeloos.

Hou scorecards en dashboards bij in een eenvoudige Excel.

Meer marketing know-how? Lees het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Of praat eens met hem.