Mond-aan-mond reclame

De oudste en meest ideale vorm van marketing is mond-aan-mond reclame (“word of mouth”).

Iedereen stelt meer vertrouwen in de aanbeveling van iemand die men goed kent, dan in de afstandelijke communicatie van een nog niet gekend bedrijf. Niet de ongeloofwaardige aanbevelingen die men soms op websites plaatst, maar een tevreden klant die daar op een authentieke manier over getuigt.

Het stimuleren van mond-aan-mond reclame is dé opdracht voor elk bedrijf, maar ook de allermoeilijkste. Adverteren is een stuk makkelijker, maar minder effectief.

Waarom vraag je niet gewoon een aanbeveling? Drempelvrees is niet nodig, want je hebt toch een correct product of dienst geleverd met een correcte service? Help indien mogelijk je klant zelf ook aan een aanbeveling.

Krijg je spontaan een ‘compliment’? Gebruik dat in je communicatie, bv. op je website.

Let wel op met ‘reviews’ op al dan niet gespecialiseerde websites. Deze worden hoe langer hoe meer gemanipuleerd, en dus minder relevant.

Lever toegevoegde waarde, overtref de verwachtingen en maak van je tevreden klanten fans en zelfs ambassadeurs. Hét middel voor mond-aan- mond reclame is de klant zelf. Investeer in hem. De klantervaring (‘customer experience’) is essentieel.

Meer marketing know-how? Lees het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Of praat eens met hem.