Onderzoek je markt
Als je product of dienst geen succes heeft, dan is dat omdat je niet over de juiste informatie beschikt. Elk bedrijf heeft informatie nodig om de juiste strategische beslissingen te kunnen nemen.
Weet je precies wat je klant nodig heeft? Kennis is macht, zegt het cliché. Als je zelf niet over parate kennis over je markt beschikt, laat dan een marktonderzoek uitvoeren. Voldoende neutraal materiaal is noodzakelijk voor een correcte audit en het bijhorende marktinzicht. Schakel hiervoor een gespecialiseerd bureau in met referenties in je sector.
Neem de tijd om het marktonderzoeksbureau goed te begeleiden. Schrijf een degelijke briefing. Verwacht immers niet dat ze alles vanzelf zullen/ kunnen doen. Denk samen na over doelstellingen, de juiste vragen enz. Je buikgevoel kan een aanzet zijn die verder onderzocht wordt.
Analyseer en interpreteer de resultaten grondig.
Heb je een product-georiënteerd of een marketing-georiënteerd bedrijf? Maak je eerst een product, en ga je pas daarna onderzoeken of er een markt voor is? Of omgekeerd? Succesvolle bedrijven onderzoeken eerst de marktbehoeften.
Meer marketing know-how? Lees het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Of praat eens met hem.