Postmailings voor prospects

“Direct mailings per post zijn voorbijgestreefd.” Dat wordt regelmatig geroepen. “We leven namelijk in het internettijdperk, dus moet alles digitaal.” Er worden inderdaad steeds minder postmailings verzonden, maar net daardoor val je opnieuw op. Post wordt altijd open gedaan, zeker de creatieve mailings. Direct marketing (DM), indien slim gemaakt volgens de regels van de kunst, is en blijft een sterk medium in B2B. De gedrukte direct mailing via de post is een geschikt kanaal om nieuwe prospects voor het eerst te bereiken. Niet via massa-mailings, maar ‘one-on-one’ : doelgericht naar de juiste (kleine) doelgroep.

Het eerste contactmoment met een potentiële nieuwe klant moet klassevol zijn, en vertrouwen uitstralen. Dat doe je niet met bv. een e-mailing. Koude prospects ‘deleten’ makkelijk een e-mail van een onbekend bedrijf, zonder te lezen. Van zodra een firma klant geworden is, of hot prospect na een eerste gesprek, is e-mail wél een geschikt communicatiemiddel.

Stuur geen onpersoonlijke postmailings, genre “t.a.v. de directie”. Een brief moet altijd op naam. Eerst doe je het nodige opzoekingswerk, zodat je weet wie de juiste persoon is bij de prospect om zaken mee te doen.

Een geslaagde DM-actie zal zelden uit een droge brief met een nog droger foldertje bestaan. Nochtans is net dat wat veel B2B bedrijven versturen. De nodige dosis creativiteit is een must. Zonder in de creativiteit om de creativiteit te vervallen. Je boodschap moet beantwoorden aan de doelstelling.

Meer marketing know-how? Lees het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Of praat eens met hem.