To the point presentaties
Elk bedrijf moet vroeg of laat een presentatie geven voor een klant of prospect. Aan een ondersteunende Powerpoint is dan soms geen ontkomen aan. Maar die dient wel je eigen live presentatie te ondersteunen, en niet andersom.
Leg de nadruk op wat en hoe je het zegt, en niet op de slides. Verschuil je niet achter de presentatie. Het is niet meer dan een houvast voor de opbouw en structuur van je verhaal.
Denk eerst goed na over het doel van de presentatie : wat moet je publiek onthouden? Besef dat van elke presentatie er in het beste geval slechts 20% blijft hangen.
Zorg voor een flexibele template die voldoet aan je huisstijlrichtlijnen.
Maak de slides volgens de regels van de kunst : to the point. Geen visueel bombardement met toeters en bellen, maar eenvoud. Keep it simple. Eén slide voor één stelling/idee/gedachte. Plak geen hele stukken tekst in een slide.
Je moet je toehoorders direct bij het nekvel pakken met de eerste slide. Werk vooral visueel, met sprekende foto’s. Dump de foeilelijke ‘clip art’.
Oefenen en nog eens oefenen. Ook Steve Jobs van Apple deed dat voor hij zijn volgende miljoenenproduct aankondigde. De trukendoos van het presenteren kan iedereen aanleren.
Meer marketing know-how? Lees het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Of praat eens met hem.