Vlijmscherpe positionering
Een duidelijke merkpositionering is een belangrijk onderdeel van het marketing- & communicatieplan. Positionering gaat over de positie die je met je bedrijf wil innemen in de perceptie van je (potentiële) klant, ten opzichte van je concurrenten. ‘Top of mind’ zijn is het doel. Niet je plek in de markt, maar je plek in de perceptie van je klant.
Kies een niche waarop je je kunt concentreren. Los de behoeften van je klanten op. Wees anders dan je concurrenten, maar op een functionele manier.
Kies de gepaste positioneringstrategie : marktleider, uitdager, innovator, productkwaliteit, gebruiksgemak, serviceconcept, authenticiteit enz. Hier komen je onderscheidende concurrentievoordelen (unique selling point/proposition, USP’s) om de hoek kijken.
Kies een 5-tal associatieve kernwoorden. Omschrijf dit alles in enkele korte en heldere zinnen. Het is de basis voor je ‘elevator pitch’ (in 30 seconden iemand duidelijk maken waar je bedrijf voor staat), en voor je ‘boiler plate’ (een vaste korte tekst waarin je je bedrijf omschrijft en die in diverse marketingmaterialen gebruikt kan worden).
Een vlijmscherpe en onderscheidende merkpositionering is geloofwaardig, relevant en consistent.
Meer marketing know-how? Lees het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Of praat eens met hem.