De stijl van je huis

Elke firma heeft een logo, briefpapier, naamkaartje, folder, website, advertentie, bedrijfspresentatie in Powerpoint etc. Al die communicatiemiddelen moeten een rode draad gemeen hebben : een uniforme ‘huisstijl’ of de visuele identiteit van je bedrijf. Grafische vormgeving is dus een belangrijk onderdeel van je marketing.

Een huisstijl die volgens de regels van de kunst is opgebouwd zorgt voor onmiddellijke herkenning. Een huisstijl is meer dan een opvallend logo. Het is een slimme combinatie van kleur, lettertype, visual, slogan, layout etc. Een slimme huisstijl kan de gewenste perceptie bij de doelgroep bevorderen. En is een belangrijk element van je imago.

Nogal wat KMO’s hebben echter geen uniforme huisstijl en gebruiken allerlei variaties door elkaar. Tot verschillende versies van het logo toe.

Maak komaf met de chaos in je huisstijl. Verplicht je medewerkers de ‘corporate identity guidelines’ (de richtlijnen van je huisstijl) te volgen. Maak ze op een makkelijke manier voor hen beschikbaar. Zorg ervoor dat ze rigoureus nageleefd worden.

Voorzie de nodige tijd en vooral het juiste budget voor de invoering van een nieuwe huisstijl. Het is geen kwestie van goedkoop of duur, maar van het juiste imago. Ook deze investering betaalt zichzelf in veelvoud terug door een consistent imago.

Kies een huisstijl in functie van je doelgroep en bedrijfsdoelstellingen, niet in functie van je eigen smaak. “Ik vind het niet mooi” is geen professionele evaluatie. Daar kom je niet mee vooruit.

Zorg dat de gekozen huisstijl voor elk denkbaar communicatiemiddel kan gebruikt worden. Een visueel prachtig logo is soms onbruikbaar op het internet.

Denk ook aan auteursrechten, gebruiksrechten van foto’s, het deponeren van het merkbeeld etc.

Slimme firma’s gaan een stap verder en bepalen een huisstijl voor het omgaan met klanten en relaties (‘corporate behaviour’, of het gedrag van een organisatie en medewerkers). Logisch, want je imago wordt ook bepaald door het gedrag van je mensen.

Meer marketing know-how? Lees het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Of praat eens met hem.