Maak van je event een onvergetelijke ervaring
Is een evenement (klantendag, seminar, open deur, hospitality event, productvoorstelling, dealermeeting…) het juiste communicatiekanaal voor je boodschap? Dat is de eerste vraag die je jezelf moet stellen. Wat wil je bereiken? Bepaal meetbare doelstellingen. Pas nadat je strategisch beslist hebt dat een event past in je marketing, kun je met de organisatie beginnen.
Een event organiseren is een hele klus. Begin op tijd met de voorbereidingen. Maak een planning op papier. Stel een projectteam samen en verdeel de verantwoordelijkheden. Op die manier voorkom je een chaotisch verloop.
Werk met ervaren en betrouwbare toeleveranciers. Vraag hun advies. Alles zelf willen doen om kosten te besparen, is een garantie voor chaos.
Maak een gedetailleerd draaiboek, met alternatieve scenario’s als er iets niet loopt zoals voorzien. Want dat zal gebeuren. Vertrouw niet uitsluitend op je improvisatietalent.
Communiceer duidelijk één centrale boodschap. Die zal beter blijven hangen dan een wirwar van boodschapjes.
Test alle audiovisuele presentaties op voorhand. Hou het eenvoudig. Een bombardement van klank en licht kan aardig zijn om naar te kijken, maar de toegevoegde waarde is vaak ver te zoeken. Trap niet in de creatieve val. Wat ben je met mooie toeters en bellen zonder meerwaarde? Het spektakel mag niet primeren op de boodschap.
Stel op de dag zelf een verantwoordelijke aan voor elk belangrijk onderdeel van het event. Zelfs al ben jij de spin in het web, je kunt niet alles tegelijk controleren.
Catering is meer dan de kers op de taart. Bespaar niet op lekker eten. Een smakeloos broodje blijft langer nazinderen dan je denkt.
Kortom, maak van het evenement voor het publiek een onvergetelijke ‘experience’ voor alle zintuigen.
Meer marketing know-how? Lees het boekje “Back to Basics” van de Marketeer.
Of praat eens met hem.