Marketing en communicatie in corona- (of andere crisis-) tijden: hoe pak je het aan?
Elke ondernemer voelt momenteel de harde gevolgen van de overheidsmaatregelen om het coronavirus in te dijken: kelderende omzetten omdat de markt met een schok tot stilstand gekomen is. Uitzonderingen zoals toeleveranciers aan de gezondheidssector, videobeltechnologie, voeding, accountants die het spervuur van vragen van hun klanten moeten bolwerken enz, dat zijn de gelukkige uitzonderingen. Het overgrote deel van de ondernemers zit in overlevingsmodus. Op kosten besparen is een automatische reflex.
Maar is op marketing besparen wel een goed idee? Welke lessen hebben we geleerd uit vorige crisissen (bv bankencrisis 2008) en kunnen we nu meteen toepassen? Communicatiecampagnes zomaar laten verder lopen is inderdaad een slecht idee, als er toch geen vraag is. Wat moet je dan als ondernemer wél doen inzake marketing? Slim investeren om sterker te staan na de crisis!
Enkele concrete doe-tips.
1. Crisiscommunicatie: informeer je klanten klaar en duidelijk over je situatie en je maatregelen. Speel geen verstoppertje, maar vertel ook geen ongeloofwaardig verhaal. Gewoon de feiten. Iedereen zit immers in hetzelfde schuitje.
2. Doe een eerlijke audit van je marketingstrategie en -plannen (pre-corona en actueel). Waar zitten de opportuniteiten?
3. Schrijf een aangepast marketingplan voor de post-corona periode. Slim communiceren met je doelgroep wordt nog belangrijker.
4. Neem alvast je website onder handen. Is die de perfecte vertaling van je business- en verdienmodel?
5. Stond een webshop al een tijd op je verlanglijst? Dan is het nu zeker het moment om ermee aan de slag te gaan. Geen haastklus om nu snel wat meer proberen te verkopen, maar een gedegen voorbereiding om post-corona te scoren.
6. Zet je sociale media op punt met een slim contentmarketingplan.